Какво е стрес?

Според съвременните възприятия на психологията, психиатрията и неврологията, стресът е състояние на силно нервно напрежение. То е причинено от негативни фактори, отрицателно физическо или емоционално въздействие. Хората сме стресирани, когато нещата, които се случват около нас, ни поставят в ситуации, в които се чувстваме неспособни да се справим. Това има пряко въздействие върху човешкото здраве.

Когато човек е в състояние на стрес, тялото отделя определени хормони като адреналин, норадреналин и кортизол, които увеличават сърдечната честота. Наблюдават се физиологични промени като сухота в устата, забавено храносмилане, стягане в корема, изпотяване на ръцете. Но също така можем да почувстваме голям прилив на енергия и сила, защото ниските нива на стрес помагат на индивида да се мотивира, адаптира и да се справи с трудна ситуация.

Силният ежедневен стрес в човешкото тяло генерира свободни радикали.

Това са самостоятелни химически частици – атоми, молекули или части от молекули и йони, които имат поне един свободен електрон във външната си орбита. Поради тази си особеност те са нестабилни и лесно реагират с всички компоненти на живите клетки – протеини, липиди, нуклеинови киселини, въглехидрати и др.

Когато свободните радикали се свързват с клетъчните структури, се произвеждат функционални промени. Това са дефекти на клетките и клетъчната мембрана, инхибиране на функцията на определени ензими, мутации на протеини, на клетъчни структури или на цели клетки. Всички тези неща водят до сериозни промени в метаболизма, от които следва заболяване. В този момент намалените защитни сили на тялото могат да трансформират здравите човешки клетки в туморни клетки и в крайна сметка да доведат до раково заболяване.

Стресът няма място в ежедневието ви! И вие можете да се оттървете от него!
Има редица техники, които ни помагат да го редуцираме, сред които медитация, йога, посещение на спа центрове и почивка.

Стресът и йога:

Йога е древно индийско учение за здравето и практиката на тялото и ума. В Европа е популярна като физическа активност, която се основава на различни пози, наречени асани. Самата дума произлиза от санскрит и означава „свързване“ или „съюз“. Повечето практикуващи намират значението му в идеята за съюз между тяло и ум. Най-практикуваната от европейците е Хатха Йога, която идва от комбинацията от думите „Ха“, което означава „Слънце“ и „Тха“, преведено като „ Луна.”

Различни проучвания показват, че практикуването на йога предлага огромни ползи за облекчаване на стреса и справяне с хронични заболявания или увреждания. Учените изследват потенциала на асаните за лечение или облекчаване на редица здравословни проблеми. Сред тях са сърдечно-съдови заболявания, високо кръвно налягане, астма, диабет, депресивни състояния, артрит, метаболитни проблеми, мигрена и др. Учените от Медицинския колеж в Харвард предлагат решения под формата на Ръководство за йога на Медицинското училище в Харвард. В книгата са публикувани много дихателни техники и упражнения за медитация, които да помогнат на човека да се справи със стреса.

стресът може да бъде овалдян с йога и медитация

Медитация против стрес:

Медитацията е метод, чрез който се фокусираме върху това, което чувстваме сега, в момента. Същността му е да се отдадем изцяло на това, което ни се случва сега, без да анализираме мисли и емоции. Фокусът е върху самото ни тяло. Можем да започнем да обръщаме внимание на различни негови части. Като започнем от краката и постепенно се придвижваме нагоре по тялото, докато стигнем до лицето. Целта е да се опитаме да отпуснем всеки мускул, като се фокусираме върху всяка част, без да я категоризираме като харесвана или не харесвана от нас.

Можете да медитирате и да сте в движение, като държите вниманието си на всяка стъпка или промяна във физиологията на тялото, в зависимост от това, което правите.

Визуализация:

Друг метод за освобождаване на стреса е визуализацията. Тази техника се основава на управлението на образи в съзнанието, което включва място или сцена, в която човек намира вътрешен баланс, спокойствие и мир със себе си. Отново, това е строго индивидуално за всеки индивид. Дали ще се озовете на красив тропически остров или в планински район, зависи изцяло от вашите лични предпочитания. Просто затворете очи и оставете образа да се побере в съзнанието ви. Усетете всичко – помиришете атмосферата, чуйте звуците и се оставете да усетите как наистина се чувствате на това прекрасно място.

Ще се радваме да споделите с нас в коментарите кои методи помагат на вас в справянето със стреса от ежедневието.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.