Храната е източник на енергия – двигателната сила, която кара нашето тяло да извършва всички процеси и функции. Тя има пряко отношение към нашето настроение, чувства и емоции. Научим ли се да взимаме информирани решения за храненето си и да не прекаляваме с нищо, може да си създадем добри хранителни навици.

Алкални и киселинни храни – какво представляват?

Нашето тяло е съставено предимно от вода. Вътрешната ни течна среда може да има алкални (основи) или киселинни свойства. Нивото на киселинност се измерва с десетичен алгоритъм, който показва съотношението на положително заредените водородни йони (киселинни) и отрицателно заредените такива (алкални) – pH.

Храната има пряко отношение към създаването на баланса в тази среда. При висока киселинност, наблюдаваме състояния като отпадналост сутрин и мигрена или затруднения с концентрацията и паметта. Можем да бъдем лесно раздразнителни. Наблюдават се физиологични изменения като мазна кожа и обилно потене, затруднено храносмилане и дори болки в мускулите и схващания.

Човек има нужда от балансирана вътрешна среда. Ако нивата са твърде киселинни – консумирайте алкални храни и обратно. Добрият алкално-киселинен баланс е необходим на човека, за да може да се осигури нормалното функциониране на над 4000 ензима, които отговарят за биохимичните процеси в тъканите и клетките. Те поддържат метаболизма и помагат на тялото да се бори с инфекции.

Тук ще приложим списък на повечето популярни алкални и киселинни храни:

Алкални: Боб, зрели банани, фурми, смокини, сини сливи, сушени плодове, бадеми, авокадо, зелен фасул, цвекло, къпини, моркови, боровинки, кисело грозде, сушени праскови, нар, сливи, малини, спанак, люцерна, ябълка, свежа кайсия, артишок, броколи, брюкселско и обикновено зеле. Също пъпеш, карфиол, целина, череши, кестени, кокосово мляко, прясна и сладка царевица, краставици, патладжани, чесън, джинджифил, цариградско грозде, грейпфрут, пресен и суров хрян, праз лук, лимони и кората им, марули, манго, дини.

Киселинни: Алкохол, корен от артишок, ечемик, елда, кофеин, кафе, житни растения, яйчен крем, лекарства, всички видове брашно. Сушен джинджифил, мед, суха леща, просо, овесени храни, фъстъци, ориз, ръж, соев хляб, соева паста, сорго, зърнени храни, спагети и други видове паста. Захарна тръстика, сурово цвекло, тютюн, индийско орехче, месо, риба, пиле, aспержи, сушен боб, кашу, сушен кокос, боровинков сок и концентрат, жълтък на яйце. Тук влизат и плодови желета, (консервирани, сулфирани, подсладени сладка), сладко грозде, продукти от пастьоризирано мляко, сушен грах, джанки, пържено тофу, варени кестени.

Искаме да обърнем специално внимание на разликата в храненето на хората болни от рак.

През 1926 г. нобеловият лауреат Ото Варбург прави откритие, което показва, че нуждата на нормалните телесни клетки се задоволява с притока на кислород. За раковите обаче, голяма част от енергията идва от процеса на ферментация.

Нормалните клетки са аеробни (кислородни), докато тези на рака са отчасти анаеробни (действат с отсъствие на кислород). Тоест, когато човек прекратява достъпът на кислород, той стимулира развитието на рака. Това се случва, когато течностите в човешкия организъм са с ниски или киселинни стойности на pH.  За това е от изключително значение онкоболните хора да приемат основно алкални храни и да следят киселинността на своята вътрешна течна среда.

Хранете се бавно и се наслаждавайте на храната си.

Според няколко отделни проучвания, отнема около двадесет минути от започване на хранителния процес, за да усети човешкият мозък състояние на ситост. Макар, че повечето хора не мислят за това, храненето се извършва на няколко етапа като започва от визулания контакт с храната. Минава през слюноотделяне, стомахът отделя повече киселини, за да разгради храната, тънките черва подготвят перисталтиката.

бавно и осъзнато хранене

При бързо хранене, храносмилателният ни тракт трябва да започне борба с недобре обработена храна. Всеизвестна е идеята, че всяка хапка трябва да бъде сдъвкана поне 20-30 пъти преди да я погълнем.

Според проучване, проведено на 30 жени, бавното хранене може да помогне дори с редуциране на теглото. Те били подлагани на бързо и бавно хранене. Резултатите показали, че една и съща храна, изядена бързо, дава на организма 645.7 ккал, докато същата, дъвкана повече и приемана бавно – 579 ккал. И това е само за 1 хранене.

Ако наистина харесвате храната, седнете и ѝ се насладете. Хранете се в спокойна и приятна атмосфера. Много по-вероятно е да почувствате психологическа удовлетвореност от яденето, ако не правите няколко неща, докато се храните. Това изключва говорене по телефона или гледане на телевизия. Знаем, че динамичният начин на живот прави бавното хранене трудна задача, но това е начинът да успеете да се движите бързо със здраво тяло и стабилна психика.

Включете хранителни добавки в режима си

Хранителните добавки допълват всички вещества, които са необходими на организма и не могат да бъдат набавени с храната. Добавката ROVATEN се отразява изключително добре на пациенти, болни от рак, които са преминали лечение с лъчетерапия и химиотерапия или им предстои такова. ROVATEN подпомага възстановяването на организма и подобряването на имунната защита.

правилно хранене плюс Роватен

Успешно премахва страничните ефекти като гадене, повръщане, загуба на апетит, обриви и сърбежи и улавя всички токсини и тежки метали. Добавката успява да неутрализира всички токсични вещества като тежки метали, радиация и химични елементи, които се натрупват по време на лечението. Успява да ги изхвърли от тялото и допринася за цялостното укрепване на организма, така че да започне отново да се бори сам.

Пийте достатъчно количество вода

От 50-60% от общото тегло на тялото ни е съставено от вода. Тя провежда хранителните съставки, кислорода и биохимикалите от едно място на друго. Много често получаваме главоболие, защото сме дехидратирани и чувстваме глад, когато всъщност имаме нужда от вода, а не от храна. Препоръчителният прием на вода на активен човек е около 40 мл./кг.

правилно хранене и прием на достатъчно вода

Лекарите препоръчват приемът на вода да се извършва 20-30 минути преди хранене и от  1 до 2 часа след него. Зависи от самата храна, която човек е консумирал. Ако сте се хранили с плодове и зеленчуци, можете да приемате вода и до 40 мин. след хранене, тъй като самите те са богати на вода, но месото, например се разгражда бавно и след неговият прием е добре да изчакате поне 2 часа.

Не забравяйте да пиете поне 8 чаши вода на ден. Не правете грешката да броите кафета, сокове или газирани напитки. Това, което е от значение са чашите вода, така ще си дадете реална представа дали се хидратирате достатъчно.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.