fbpx

Веган хранене за здраве и енергия

Веган алтернатива на месо от соя

Хубаво е, че живеем във времена, в които да си веган не означава се храниш само с плодове и зеленчуци.

Не е тайна, че животинските продукти създават киселинна среда в организма, която е подходяща за развитието на рак и други болести. Те идват също с холестерол, който при прекомерната им консумация запушва кръвоносните съдове. Веган храненето е чудесна превенция.

Независимо дали сте предразположени към рак или други заболявания, имате наднормено тегло или се чувствате съвсем здрави, веган диетата може да ви зареди с енергия.

Просто трябва да консумирате достатъчно растителна храна и да приемате нужните ви за деня калории.

А в днешните модерни времена, има толкова много веган алтернативи на въпросните продукти. И тук не говорим само за хранителна стойност, а и за вкус. Ще изброим най-популярните, които можете да намерите почти навсякъде.

Алтернативи на млечните продукти

За повечето хора отказването на месото не е кой знае какъв проблем, за това започваме с млечните продукти, които сякаш са по-пристрастяващи.

На пазара вече има изключително богат асортимент от веган алтернативи на прясното мляко. Цените им, обаче, не са достъпни за всички. За това пък можете много лесно да си приготвите вкъщи с минимални усилия и от почти всички ядки и семена.

веган алтернативи на прясното мляко
  • Бадемово мляко
  • Мляко от конопени семена
  • Орехово мляко
  • Мляко от тиквени семена
  • Мляко от слънчогледови семена
  • Мляко от кашу
  • Кокосово мляко
  • Лешниково мляко и много други

Веган алтернативи на киселото мляко са соев йогурт, кокосов йогурт, както и йогурти от други ядки – кашу, бадеми и други, които също могат да бъдат приготвени в домашни условия.

Веган алтернативите на кашкавал и сирене са много вкусни, но също са по-скъпи, тъй като най-често са приготвени от ядки като кашу, бадеми, шамфъстък. Когато има желание, има и начин и разбира се, можете да си ги приготвите вкъщи.

Алтернативи на яйцата

Яйцата са продукти, които са широко използвани – при приготвянето на различни печива, десерти, както и за закуска, като бъркани яйца. За щастие има веган алтернативи, които успешно заемат мястото им в сладкарството, а и на закуска.

За печива и в сладкарството се използват:

  • Смлени ленени семена + вода – 1с.л. ленени семена се накисва в 3 с.л. вода за около 10 минути, докато се желира. Тази смес замества едно яйце.
  • Чия семена – по същия начин като с ленените семена. По-добре използвайте чия, ако за определена рецепта се изискват повече яйца, тъй като има неутрален вкус за разлика от ленените семена.
  • Ябълково пюре – ¼ чаша от него е равна на едно яйце
  • Авокадо – ½ намачкано авокадо е равно на едно яйце
  • Банан – ½ намачкан банан замества едно яйце

А тофу е продукт от соя, който успешно може да замени бърканите яйца за закуска. Разбира се, няма как да получите същия вкус, но вида е досущ като техния и с подходящите подправки може да се получи изключително вкусно.

веган алтернатива на бъркани яйца
Алтернативи на месото

Всички знаем, че наред с въглехидратите и мазините, тялото ни се нужадае и от протеини. Месото е източник, който съдържа голямо количество, но има редица проучвания, които твърдят, че преработеното месо е канцерогенно.

За да си набавите необходимите протеини за деня е препоръчително вместо него да включите различни бобови храни като боб, грах, соя, нахут и други. Също леща, някои зърнени култури, които съдържат белтъчини – киноа, елда, амарант, просо и т.н.

Ядките също съдържат големи количества протеини, но внимавайте с тях, тъй като те носят и мазнини.

Веган начинът на живот стана доста популярен в последно време и на пазара се появиха различни веган алтернативи на месото – веган бургери, направени от различни варива и подправки, веган пици.

В много магазини можете да намерите и веган наденички, дори веган луканка, която е направена от оформена дехидратирана смес от цвекло, орехи и подправки.

веган сейтан

Със сайтан може да се замести месото във всяка една месна рецепта. Той е направен от пшеничен протеин и е предварително маринован в соев сос и е готов за консумация, например в сандвич или пък в яхния.

Можете да ограничите приема на животински продукти, за да разберете как се чувствате с тази диета. Статията е информативна, за това следвайте себе си и разберете кой начин на хранене работи най-добре за вас.