Смути – истинският детокс за енергия и сладък старт на деня

Смути – здравословната бърза храна на 21-ви век.

Плодовото смути е един бърз, лесен и вкусен вариант за закуска, който ви засища и в същото време зарежда тялото ви с правилните нутриенти за оптималното му функциониране. При правилното комбиниране на храната, организмът ни може да я обработи с лекота и да извлече от нея всички жизненоважни елементи, които ни карат да се чувстваме добре. А кой не иска да се чувства добре?

щастливо момие, което държи две половинки на портокал, които могат да бъдат използвани в смути

Единствените неща, които са ви нужни за направата на смути са блендер и любимите ви полезни храни, като имате пълната свобода да импровизирате с вкусовете, а защо не и с цветовете! За да бъде то наистина здравословно, съдържащите се в него макронутриенти (въглехидрати, белтъчини и мазнини) трябва да бъдат в балансирано съотношение. Смути може да се консумира като заместител на едно хранене, в случая за закуска, или пък като междинно хранене в зависимост от твърдите съставки и съдържанието на течност.

Какви хранителни вещества трябва да има в едно смути?

Ако в него се съдържат предимно въглехидрати, то няма да ви държи сити за дълго време. Но при включването на протеини и мазнини, нещата се променят. Въглехидратите зареждат клетките ви с енергия. Мазнините, от своя страна също дават известно количество енергия, която се използва на по-късен етап, но и участват в производството на важни вещества като хормони и невротрансмитери. А протеините са есенциални градивни единици на клетъчните структури в организма. В тази цветна хомогенна смес има също и високо съдържание на фибри, които се съдържат само в растителните храни. Те подпомагат храносмилането и обмяната на вещества, увеличават чувството ни за ситост, регулират кръвната захар.

бурканчета с цветно смути

Какво може да съдържа здравословното смути?

  • Плодове – Те са основните източници на въглехидрати и толкова важните за организма фибри. Съдържат микронуриенти, които помагат за правилното използване на макронутриентите и за съхранение на енергията. За основа най-често се използват банани, поради плътната им консистенция. Може да използвате и всички други плодове, спрямо това, което казва тялото ви в дадения момент.
  • Зеленчуци –  Могат да бъдат перфектното допълнение към всяко смути и като вкусови качества, и като съдържание на нутриенти. Отново, сезонните плодове и зеленчуци са най-вкусни. Най-често към смутито се прибавят спанак, къдраво зеле (кейл), краставица, моркови, цвекло, селъри. Също и различни водорасли, които не спадат към зеленчуците, но е удачно да се споменат тук.
зеленчуци в смути
  • Ядки – Те са източник на мазнини, но в тях се съдържат и протеини. Въпрос на предпочитания е това какви ядки ще изберете, за да направите смутито си по-засищащо и по-богато на вкусове. Най-добре е ядките да са сурови. Можете да вземете бадеми, кашу, орехи и други. Добре е предварително да бъдат накиснати (за през нощта или за около час в гореща вода). Така се стимулира производството на полезни ензими, увеличава се количеството на витамини и протеините стават по-лесни за абсорбиране.
  • Семена – Разпространени са из пазари, хранителни магазини и хипермаркети и на достъпна цена. Съдържат важни вещества като мазнини, протеини и есенциални аминокиселини. Ето и някои от тях: ленени семена, семена от чия, слънчогледови семки, тиквени семки, маково семе и други.
  • Ядкови масла и таханиНай-разпространеното, не точно ядково масло, е фъстъченото масло. По-рядко срещани са бадемово масло, масло от кашу, масло от макадамия и други. У нас разпространени също са таханите – сусамов и слънчогледов тахан, тахан от тиквени семена.
  • Течност – Това е задължителната съставка, която определя гъстотата. Могат да се използват различни млека. Както краве мляко, така и растителни, които можете да си приготвите дори и вкъщи – бадемово, овесено, конопено, оризово и други. Като течност можете да използвате и вода, разбира се. Също и прясно изцеден портокалов сок и други студенопресовани сокове.

И за финал:

Вие сте автора на собствените си смутита. Просто трябва да дадете свобода на въображението си и да опитвате нови комбинации. И тъй като може да не се чувствате вдъхновени винаги или просто сте начинаещ, можете да видите няколко рецепти за такива тук.