fbpx

Чесънът и 6 негови ползи за добро здраве

Чесънът като лек

Чесънът (Allium sativum) е широко разпространен в кулинарията, но от древни времена се използва за превенция и третиране на голям брой състояния и заболявания.

Чесънът може да се консумира суров, на прах, под формата на екстракт или масло. Той е чудесен натурален начин да се предпазите от редица заболявания и инфекции и неслучайно го наричат природният антибиотик.

Тук ще изброим 6 от ползите му, които модерната наука е потвърдила.

1. Чесънът съдържа съединения имащи медицински свойства

В древността чесънът е бил използван основно заради действието си върху здравето. Използването му е документирано при много цивилизации, включително египетска, вавилонска, гръцка и китайска. (Източник)

Учените са установили, че ползите му за здравето идват предимно от съединенията на сяра в него, които се формират, когато той бъде нарязан, намачкан или сдъвчен. Тогава се отделя водороден сулфид (H2S), на който се дължи характерния “чеснов мирис”. При този контакт с въздуха се образува алицин. Алицинът сам или чрез производните си молекули действа защитно в тялото.

чесънът нарязан

2. Чесънът има висока хранителна стойност и много малко калории

Една скилитка чесън съдържа:

  • Манган – 2% от препоръчителния дневен прием (ПДП)
  • Витамин B6 – 2% от ПДП
  • Витамин C –  2% от ПДП
  • Селен – 1% от ПДП
  • Фибри – 0,06 грама
  • Известни количества калций, мед, калий, фосфор, желязо и Витамин B1

Съдържа следи от много други хранителни елементи. Всъщност, съдържа по малко от почти всичко, от което се нуждаете.

3. Чесънът може да се пребори с настинки

Хранителните добавки съдържащи чесън подсилват функцията на имунната система. Роватен съдържа 309,204 mg чесън на прах в препоръчителната дневна доза за деня, което е около 16% от препоръчителния дневен прием.

Чрез 12-седмично проучване учени са открили, че приемането на хранителна добавка с чесън редуцира настинките с 63% сравнено с ефекта на плацебо. Продължителността на настинката е била намалена със 70% – 5 дни в групата на плацебо, а в групата на приемащите чесън – 1,5 дни.

Ако боледувате често, си заслужава да включите чесъна към диетата си.

4. Активните съединения в чесъна могат да понижат кръвното налягане

Сърдечно-съдовите заболявания като сърдече удър и инсулт са сред най-честите причини за смърт в света. Високото кръвно налягане, или хипертония, е основно за появата на тези заболявания.

При изледвания с хора е открито, че хранителни добавки с чесън имат значително влияние върху редуцирането на кръвното налягане.

Дозите на добавките трябва да са високи, за да имат желаните ефекти. Нужните количества са равни на около 4 скилидки чесън на ден.

5. Чесънът подобрява нивата на холестерола

Изглежда, че чесънът може да понижи общия  холестерол или така наречения „лош“ холестерол с около 10-15%. (Източник1, източник2)

чесънът и другите подправки

6. Чесънът съдържа антиоксиданти, които могат да предотвратят Алцхаймер и деменция

Оксидативният стрес идваш от свободните радикали допринася за процеса на стареене. Чесънът съдържа антиоксиданти, които подкрепят телесните механизми за предпазване от тази осидативна вреда.

Високи дози на чесън в хранителните добавки повишават антиоксидантните ензими в човешкото тяло, както и значително понижават оксидативния стрес при хора с високо кръвно налягане.

Комбинацията от намален холестерол и кръвно налягане, както и антиоксидантните свойства, могат да редуцират риска от мозъчни заболявания като Алцхаймер и деменция. (Източник1, източник2)

Чесънът е една от съставките в Роватен именно заради високото си съдържание на антиоксиданти.

Като заключение бихме добавили, че чесънът е кулинарна съставка, която добавя интензивен вкус към ястия от различните кухни по цял свят и може да бъде включен към много рецепти. Открийте как ви харесва най-много и го добавяйте ежедневно към яденето си за много здравословни ползи.