fbpx

Бърнаут – що е то? (И как да го спрем!)

Време е за край на бърнаут!
Бърнаут (англ. Burnout) е относително ново понятие, тъй като е характерно и често срещано явление в забързаното ежедневие през XXIви век.

Какво е бърнаут?

Бърнаут е резултатът от продължителен, хроничен стрес на работното място, който се проявява най-често като изтощение, неудовлетворение от работата, която иначе сте харесвали и чувство за неспособност за извършването и.

Стресът, който води до бърнаут може да идва предимно от работата, но личните ви качества, начин на мислене и проблеми в личния живот също могат да допринесат.

Това, че не харесвате работата си и не ви носи удовлетворение може да преобърне живота ви.

Бърнаутът не се причислява към психическите заболявания, но това не значи, че не трябва да се приема сериозно. Обърнете внимание на себе си.

Най-често срещани симтоми на бърнаута:

  • Отчуждение от активности свързани с работата: Хората, които преминават през бърнаут виждат работата си като изключително стресираща и  разочароваща. Започват да не харесват условията и, както и колегите си. Дистанцират себе си емоционално и стават безразлични към всичко в офиса.
  • Физически симптоми: Хроничният стрес може да доведе до главоболия, болки в стомаха и храносмилателни проблеми.
  • Емоционално изтощение: Бърнаутът кара хората да се чувстват неспособни и изморени. Често нямат енергията.
  • Редуцирано представяне: Бърнаутът влияе на ежедневните задачи, независимо дали работата е в офис или представлява грижа за семейството вкъщи. Често се губят концентрацията и креативността.
Бърнаут в офиса

Човек е на път към бърнаут ако:

  • Възприема всеки ден като лош ден
  • Е изтощен през целия ден
  • Ежедневните задачи му се струват скучни и натоварващи
  • Чувства, че работата, която върши е без значение и се чувства недооценен

За да се справите с него, се обърнете към други хора.

Социалният контакт е начинът, който природата ни е дала, за да се справяме със стреса. Разговорът с някого е един от най-бързите начини да успокоите нервната си система. Човекът, с когото разговаряте, трябва да е добър слушател и някой, който може да ви изслуша без да се разсейва и да ви съди.

Потърсете най-близките си хора като партньор, семейство и приятели.

Социализирайте с колегите си по-често. Сформирането на приятелства на работа може да ви предпази от бърнаут.

Лимитирайте контактите си с негативни хора.

Намерете нови приятели. Ако чувствате, че няма към кого да се обърнете, никога не е късно да намерите нови приятели.

победи бърнаута с нови приятелства

Здравословната храна също помага за справяне с бърнаута, тъй като дава енергия и подобрява настроението.

  • Намалете захарта и рафинираните въглехидрати
  • Намалете кофеина, транс мазнините, както и храните с химически консерванти и хормони
  • Хапвайте повече храни богати на Омега-3 мастни киселини
  • Избягвайте никотина
  • Консумирайте алкохол в умерени количества

Йогата и медитацията са изключително добри начини за справяне със стреса.

Дори 10 минути на спокойствие на ден, биха имали положителен ефект върху това как възприемате заобикалящата ви среда.

Медитация срещу бърнаут

Бърнаутът е сигурен знак, че нещо важно в живота ви не работи както трябва. Отделете време да помислите за надеждите, мечтите и целите си. Това е шанс да преоткриете това, което ви прави наистина щастливи, да забавите темпото и да си дадете време за почивка и възстановяване.