7 вредни храни, които да изключите от менюто си

вредни

Вредните храни увреждат тялото ни бавно и постепенно и единствената превантивна мярки, която може да вземем е избора на по-здравословни алтернативи. Често готовите ястия са пълни с нездравословни мазнини, изкуствени съставки и ненужни консерванти, които са опасни за здравето. Съставихме списък с вредни храни, на база на научни изследвания, за да имате представа за състава им и ако прецените, да намалите честата им употреба.

Сметана за кафе

Вредни съставки: Соево и рапично масло

Проблемът със сметаната за кафе е, че често в нея няма сметана. Първите три съставки, изброени в сметаните на популярните марки като Nestle’s Coffee-Mate, например, са вода, захар и соево и/или рапично масло. Възможно е в състава да откриете и вредни синтетични добавки като моно и диглицериди.

Вместо това: Пийте обикновено краве мляко или го заменете със соево, бадемово, кокосово мляко. Растителната сметана също е по-добра алтернатива.

Пакетиран хляб от бяло брашно

Вредни съставки: Избелващи химикали като азодикарбонамид

Дори и първата съставка върху опаковката на хляба да е „пшенично брашно“, продължете да четете. Ако никъде не се споменава, че брашното е неизбелено, най-вероятно брашното е обработено с вредни химикали. Някои производители използват E927 азодикарбонамид, за който е известно, че избелва брашното и често се използва при приготвянето на смеси за хляб. Подобрителят е забранен за употреба в някои страни. CSPI (Center for Science in the Public Interest) потвърждава, че този подобрител трябва да се избягва, позовавайки се на доказателства, че химикалът азодикарбонамид е канцерогенен при печене.

Вместо това: Възползвайте се от изобилието от пълнозърнести брашна и хлябове, които не включват избелващи химикали. Те са по-полезни, не повишават толкова драстично нивата на инсулина и често са посипани с полезни семена или ядки.

Диетични газирани напитки

Вредни съставки: Карамелов оцветител, бисфенол А (BPA), аспартам

Почти всички популярни диетични напитки съдържат вредни подсладители като аспартам. Това е изкуствен подсладител, който първоначално е бил разработен за подпомагане на загубата на тегло, но скоро е установено, че има обратен ефект. Той повишава нивата на глюкозата, претоварва черния дроб и превръща излишъка в мазнина, според изследване по приложна физиология, хранене и метаболизъм.

Вместо това: Пийте прясна, изворна вода, но ако това решение е скучно за вас, изберете чай без захар или добавете резенчета плодове във водата си.

Дълбоко пържени храни

Вредни съставки: Канцерогенни мазнини, вследствие на процеса пържене

Пържено пиле, пържените калмари, пържената пилешка пържола – всички са с по-голямо количество мазнини, от печения вариант. Основният проблем при пърженето са мазнините от животински произход, които се превръщат във вредни транс мазнини, при обработка с високи температури за продължителен период от време. Според изследване от 2015г., публикувано в научното списание Advances in Nutrition, експертите са стигнали до заключението, че „продължителното обработване на мазнините постепенно провокира превръщането на мазнините в транс мазнини. Това създава момент на необичайно висок оксидативен стрес, в следствие на който пържената храна е предпоставка за образуване на редица заболявания.

Вместо това: Печете на скара или грил тиган.

Захар, десерти в ресторанти, зърнени закуски, кроасани, сладкиши, пакетирани соленки, бисквитки и др.

Вредни съставки: захар, сол, набухватели, маргарин и други вредни мазнини

Печивата, пакетираните тестени и сладки изделия са вредни, поради няколко причини. Десертите в ресторантите са опасни, тъй като порциите често са по-големи, а с това се повишава и съдържанието на сол. Често даден десерт съдържа 1000 – 1110 калории, 70-80 грама мазнини, 640-650 милиграма натрий, 103 грама въглехидрати и 64 грама захар.

Според изследователския център на Pew, американците ядат над 90 грама добавена захар на ден през 2014 г. Това са 40 грама над препоръчителния прием на FDA от 50 грама на ден и невероятните 65 грама над препоръчителния прием на Световната здравна организация от 25 грама! Високата консумация на рафинирана бяла захар е свързана с повишен риск от диабет тип 2, сърдечни заболявания и затлъстяване. Лесно ще подобрите здравето си, както и килограмите си, ако се сбогувате с бялата захар.

Вместо това: Ако ви се хапват соленки – направете си домашни с пълнозърнесто брашно, брашно от нахут или оризово брашно. Заменете захарта в десертите със стевия или малко количество натурален мед. Вместо захари, консумирайте плодове.

Кайма, бекон, наденички и салами

Вредни съставки: Нитрати и нитрити, готвене при висока температура

Когато готвите месо, в него има хетероциклични амини или HCA, които се образуват, когато креатинът, захарите и аминокиселините от месото се обработват при високи температури. Няколко публикувани проучвания свързват НСА с повишен риск от рак на дебелото черво, панкреаса, гърдата и простатата. Обикновено обработените меса и салами се приготвят от червени меса с високо съдържание на наситени мазнини и съдържат високи нива на напреднали гликационни крайни продукти (AGE): съединения, които се създават, когато преработените меса се сушат, опушват или варят при много високи температури. Нитратите и нитрити в изсушените и опушените меса могат да се превърнат в канцерогенни нитрозамини, когато са изложени на силна топлина, според Meat Science (Включително при приготвяне на бекон върху горещия грил)

Вместо това: Производителите имат ограничение за количеството на нитритите, които използват, и е необходимо да бъдат добавяне антиоксиданти, като витамин С. Така се инхибира образуването на нитрозамин. Използвайте непреработени меса и ги гответе във фурна, на пара или на грил тиган, без мазнина. Намалете приема на салами и наденички, като ги замените с филе.

Бързи храни

Вредни съставки: Фталати

Освен всички вредни съединения, които се образуват при приготвянето на бързата храна като огромният брой мазнини, овкусители, подобрители и сол, има и още нещо, което оказва голямо, негативно влияние върху бързата храна. Може да не сте чували за тези съединения досега, но е желателно да знаете какво е действието им. Фталатите (талати) са химически токсини, които се съдържат в опаковките. Те разрушават ендокринната система. Подобно на BPA, фталатите се използват в пластмасовите опаковки и опаковките за храни и напитки – и те не остават там.

вредни

През 2016 г. проучване на екологичните перспективи показва, че хората, които ядат бърза храна, често имат дозозависими по-високи нива на фталатни съединения, отколкото потребителите, които по-рядко консумират бързи храни. Отделно проучване, публикувано в Science & Technology за околната среда, открива, че фталатите се свързват с маркер за възпаление на CRP, а друго проучване свързва по-високата експозиция на фталати с метаболитния синдром, заболяване, което също често се свързва с повишен брой заболявания и наддаване на тегло.

Вместо това: Най-добрият ни съвет е да намалите хапването на места за бързо хранене и да потърсите ресторанти, за да използвате тези опаковки по-рядко.

Грижата за здравето включва осигуряването на качествен сън, активното движение няколко пъти седмично, пълноценната и здравословна храна и включването на добавки, които допълнително подпомагат детоксикацията на организма, като BIOSORB.